چاقی یک بیماری جدی است.

بی خوابی و چاقی - اسلیو معده درمان چاقی

امروزه با افزایش اپیدمی چاقی ، استراتژی های مختلف و راه حل های متنوع ، برای رفع موقت چاقی یا درمان قطعی چاقی بوجود آمده است.

با در نظر گرفتن فاکتور زمان به عنوان عاملی مهم و تعیین کننده ، در تأمین کیفیت زندگی و سلامت افراد ، برای افراد با اضافه وزن زیاد (بی ام آی بالای ۳۲ ) ، کاهش وزن و دستیابی به بی ام آی طبیعی ، کاهش وزن با ورزش و رژیم غذایی ، به طور شک بهترین راه حل درمان چاقی ،با کمترین عوارض است. اما اغلب افراد با در نظر گرفتن شرایط زندگی ، کار و تغذیه ، امکان تداوم در این مسیر را نداشته و در طول زمان بارها شکست و ناکامی را تجربه می کنند و نهایتا ، با موضوع چاقی کنار می آیند و انگیزه ی کاهش وزن خود را از دست می دهند. در این نقطه جراحی های باریاتریک (چاقی) که به روش های مختلفی از جمله اسلیو و انواع مختلف بای پس معده انجام می شوند، می توانند به عنوان راه حل درمان قطعی و بدون باز گشت چاقی مورد استفاده قرار گیرند.

جراحی لاغری ( اسلیو و بایپس معده)

چاقی و اسلیو و بای پس معده

اسلیو معده

اسلیو گاسترکتومی معده ، یک روش جراحی درمان چاقی با کمترین تهاجم ممکن است. این جراحی  به روش لاپاراسکوپی انجام می شود که شامل قرار دادن ابزارهای کوچک از طریق چندین برش کوچک در قسمت فوقانی شکم است. در طی  اسلیو معده، حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد از  معده ی بزرگ بیمار، که عامل پرخوری و مصرف کالری بیش از حد و در نتیجه اضافه وزن قابل توجه را برای فرد به همراه داشته است ، از بدن خارج می شود.

در نتیجه ی این عمل ، قسمتی از معده به نام فوندوس (طاق) معده، که ترشح کننده ی هورمون گرلین یا هورمون گرسنگی است ، برداشته می شود و علاوه بر کاهش حجم معده ،کاهش احساس گرسنگی نیز ، از نتایج عمل اسلیو معده به شمار می آید .

اسلیو معده، عوارض، مزایا، نتایج

نحوه انجام جراحی اسلیو معده

نحوه ی انجام عمل جراحی اسلیو معده به این صورت است ، که در ابتدا با وارد شدن گاز دی اکسید کربن (کاملا بی خطر) به شکم ، فضای کافی برای مانور غیر مستقیم جراح  از طریق دوربین و تجهیزات لاپاروسکوپی را ایجاد می شود، سپس با توجه به اندازه ی معده ی فرد حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد از معده ی بسیار بزرگ ، جدا شده و از بدن خارج می شود.

بعد از خروج معده از بدن ، برای به حداقل رساندن احتمال ایجاد نشتی ، محل جدا شدن معده توسط جراح، با دقت بخیه زده می شود .

اسلیو و کاهش وزن در تهران

نهایتا ، مادامی که دوربین در حفره ی شکمی حضور دارد و از طریق مانیتور ، تمام قسمت های معده ، با دقت  و وضوح بسیار زیاد تحت نظارت جراح هستش ، تست نشتی انجام می شود و بعد از اطمینان از عدم وجود نشتی ، عمل جراحی خاتمه پیدا می کند و فرد  مراحل ریکاوری و انتقال به بخش یا در صورت صلاحدید پزشک ، به آی سی یو، را طی می کند.

عموما فردای عمل بعد از ویزیت و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد ، فرد از بیمارستان مرخص می شود و طبق تجربه ی افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند، به صورت میانگین ۳ روز بعد از عمل به روال عادی زندگی باز می گردد.

 

مراقبت های بعد از جراحی چاقی-برنامه غذایی و نکات ضروری

بعد از عمل  رعایت مراقبت های تغذیه ای ۵ هفته  ای برای ایجاد بهبودی کامل و ریکاوری سیستم گوارش، ضروری می باشد.

این رژیم غذایی با مصرف مایعات آغاز و در ادامه با مصرف پوره جات ادامه می یابد و در پایان هفته ی پنجم ، به تدریج مواد غذایی مختلف ، وارد سبد غذایی فرد می شود.

مسئله ی مهمی که بعد از گذراندن این ۵ هفته باید بهش توجه داشته باشین، این است که این فرصت به شما داده شده است ، که به راحتی شیوه ی تغذیه ی جدید و سالمی رو در جهت اصلاح سبک زندگی خودتون انتخاب کنید و به آن پایبند باشید.

دکتر-کبیری زاده-جراح لاپاروسکوپی-زیبایی-پیکرتراشی

بای پس معده

جراحی بایپس معده به تکنیکی اشاره دارد که در آن معده به یک کیسه کوچک فوقانی و یک کیسه باقیمانده تحتانی بسیار بزرگتر تقسیم می شود. سپس روده کوچک برای اتصال به هر دو قسمت معده ، باز آرایی می شود. جراحان چندین روش مختلف برای اتصال مجدد روده به دو قسمت معده ایجاد کرده اند.

انجام عمل جراحی بای پس معده ،  منجر به کاهش قابل توجهی در حجم عملکردی معده می شود. این کاهش حجم با تغییر واکنش فیزیولوژیکی و فیزیکی به غذا همراه است. علاوه بر تغییر ایجاد شده روی معده، در روده نیز ، تغییراتی ایجاد می شود که نهایتا منجر به کاهش جذب روده ای می شود.

این عمل برای درمان چاقی مرضی (که به عنوان شاخص توده بدنی بیشتر از ۴۰ تعریف می شود)، دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، آپنه خواب و سایر شرایط همراه تجویز می شود. جراحی چاقی اصطلاحی است که شامل تمام درمان های جراحی برای چاقی مرضی است، نه فقط بای پس معده، که تنها یک دسته از این عمل ها را تشکیل می دهد. کاهش وزن حاصل، که معمولاً چشمگیر است، به طور قابل توجهی بیماری های همراه را کاهش می دهد.

بای پس معده

بای پس درمان دیابت

برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند ، انجام جراحی بای پس معده می تواند به عنوان راه حل درمانی دیابت مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر دیابت ، بیماری هایی و اختلالاتی که در نتیجه ی چاقی برای فرد ایجاد می شوند و مانند کبد چرب، کلسترول و فشار خون بالا ، پادرد و زانو درد و کمردردی که در نتیجه ی سنگینی وزن و فشار بر مفاصل ایجاد می شوند را نیز بهبود می بخشد و به عنوان راه حل درمانی موارد ذکر شده می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

بای پس معده، در اشکال مختلف مانند ساسیج ، ساسی و مینی بای پس و بای پس کلاسیک، بخش عمده ای از اعمال جراحی چاقی انجام شده را به خود اختصاص می دهد.

چرا بای پس معده؟

امروزه اعمال جراحی چاقی به روش لاپاروسکوپی (به جای جراحی های باز ) انجام می شوند که مزیت های متعددی بر انجام اعمال جراحی به روش باز دارد که در مطلبی جداگانه به صورت کامل به آن خواهیم پرداخت.

جراحی لاپاراسکوپی با استفاده از چندین برش یا پورت کوچک انجام می شود: یکی برای وارد کردن بازویی که به آن دوربین فیلمبرداری متصل است، برش های دیگر برای ایجاد دسترسی به حفره ی شکمی و انجام  جراحی  مورد نیاز  است. در طول انجام عمل جراحی،جراح از طریق مانیتور، محل جراحی را مشاهده می کند و جراحی را از طریق ابزار لاپاروسکوپی انجام می دهد. اعمال جراحی لاپاراسکوپی، جراحی با کمترین تهاجم ممکن است.

اسلیو معده

خطر انجام جراحی چاقی چقدر است؟

این یک واقعیت غیر قابل انکار است که برای اکثر افراد با اضافه وزن زیاد، خطر جراحی چاقی بسیار کمتر از شرایط خطرناکی است که در نتیجه ی چاقی ، تهدید کننده ی سلامت فرد است! به طوری که در مقالات علمی ، خطر آن را با جراحی برداشتن کیسه ی صفرا برابر می دانند. در واقع، انجام ندادن جراحی ممکن است خطرناکتر باشد. به طور کلی اگر مبتلا به بیماری چاقی باشید در طول زمان، احتمال مرگ در اثر بیماری‌های قلبی، دیابت، سکته مغزی و حتی برخی از انواع سرطان بسیار زیاد است.

چاقی و سرطان: آشنایی با رابطه میان اضافه وزن و خطر ابتلا به سرطان و جراحی چاقی!

پس از بای پس معده می توانید زندگی عادی داشته باشید، اما باید رژیم غذایی، ورزش و عادات تغذیه ای و سبک زندگی خود را تغییر دهید و به آن پایبند باشید.

در مطلبی جداگانه به بررسی روش های مختلف جراحی بای پس خواهیم پرداخت .

صفحه اینستاگرام دکتر کبیری زاده

 

مراقبت بعد از عمل بای پس معده

بعد از اینکه تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفتید، طبق راهنمایی ها و دستورالعمل هایی که به صورت بروشور به شما داده می شود می بایست عمل کنید. اطلاعات تکمیلی که در مقالات سایت و پیج اینستاگرام دایت ، مراقبت تغذیه ای  به مدت ۵ هفته را باید انجام بدین تا معده ی جدید شما ، فرصت بهبود و ترمیم را داشته باشد .

در انتهای ۵ هفته ، کم کم با اضافه کردن مواد غذایی مختلف به برنامه ی غذایی خودتون، واکنش معده ی جدید رو نسبت به مواد غذایی مختلف می سنجید. به تدریج به روال عادی تغذیه ای باز خواهید گشت.

عوارض و خطرات اسلیو معده! از شایعه تا واقعیت.

پاسخ به سوالات پرتکرار درباره عمل چاقی

۱٫برای اسلیو معده باید چند کیلو باشیم؟ چه کسانی میتوانند عمل اسلیو معده انجام دهند؟ عمل اسلیو معده برای چه وزنی مناسب است؟

مبنای این که عمل اسلیو معده می تواند برای شما مناسب باشد یا نه، معیاری به نام بی ام آی یا شاخص توده ی بدنی است. به طور کلی افراد با بی ام آی ۳۲ به بالا می توانند کاندید انجام عمل چاقی باشند.

شماره تماس جهت مشاوره جراحی اسلیو معده، بای پس معده، ابدومینوپلاستی، پیکر تراشی، پروتز سینه

۲٫ بیمارستانهایی که عمل اسلیو معده انجام می دهند کدام اند؟

به طور کلی اسلیو معده در بیمارستان هایی که تجهیزات لاپاروسکوپی را داشته باشند، مثل بیمارستان میلاد، بیمارستان رسول اکرم، بیمارستان عرفان، و بیمارستان سینا و … که به روزانه اعمال جراحی چاقی در آن ها انجام می شود. دکتر یاسر کبیری زاده اعمال جراحی خود را در بیمارستان پارسیان سعادت آباد انجام می دهد.

۳٫آیا می توانیم اندوسکوپی برای اسلیو معده انجام ندهیم؟

پاسخ به این سوال منفی است. آندوسکوپی قبل از عمل معده، یکی از نتایج مورد نیاز جراح است برای اینکه اطمینان داشته باشیم که بیمارمبتلا به میکروب معده، زخم یا عارضه های دیگری که می تواند برای فرد ایجاد ریسک کند وجود نداشته باشد و انجام دادن آن قبل از جراحی چاقی الزامی است.

میکروب معده یا هلیکوباکتری

۴٫ مینی اسلیو معده چیست؟

یکی از سوالاتی که متقاضیان عمل چاقی از ما سوال می کنند راجع به عمل مینی اسلیو است. خدمت شما عرض شود که مینی اسلیو در واقع فرمی از اسلیو معده است که در آن به جای ۷۰ درصد از حجم معده، ۵۰ درصد آن را با حدف کاهش وزن محدود انجام می دهند.

۵٫ اسلیو معده برای چه کسانی مناسب نیست؟

برای افرادی که از لحاظ فکری به این نتیجه نرسیده اند، که میخواهند همچین تغییری در زندگی خود ایجاد کنند، یا به اندازه ی کافی روش های غیر جراحی مثل ورزش و رژیم را امتحان نکردند مناسب نیست. افراد زیر ۱۸ سال بدون انجام مشاوره با متخصص غدد نمی توانند این عمل را انجام دهند. زنان باردار و شیرده نمی توانند.

پاسخ به ۳۳ سوال مهم در رابطه با اسلیو معده!

۶٫آیا اسلیو معده بازگشت دارد؟

در عمل در پاسخ به این سوال می توان پاسخ منفی داد، زیرا بازگشت وزن بعد از اسلیو معده بسیار دشمن است.

۷٫ آیا عمل بای پس معده برگشت پذیر است؟

با توجه به این که بای پس معده قدرت بیشتری نسبت به عمل اسلیو معده برای کاهش وزن افراد دارد، علنا برگشت آن غیر ممکن است، مگر اینکه فرد با پشتکار و جدیت در مسیر افزایش مجدد وزن قدم بردارد! در نگاه اول شاید این جمله طنز به نظر برسد اما در واقعیت حدود ۰/۱ درصد از افراد ممکن است بازگشت مقداری از اضافه وزن ( نه همه ی آن ) را تجربه کنند. وقتی راجع به برنامه ی غذایی آن ها سوال می پرسیم پاسخ ها شوکه کننده است.

۸٫ آیا عمل بای پس معده خطرناک است؟

عمل بای پس معمولا برای افراد با بی ام آی ۴۵ به بالا، به عنوان راهکار درمانی چاقی حساب می شود. بی ام آی ۴۰ به بالا در افراد نشان دهنده ی چاقی بسیار خطرناک است که می تواند مشکلات متعدد قلبی عروقی، فشار خون، کبد چرب، تخمدان پلی کیستیک و غیره را ایجاد کند. در مقابل خطراتی که چاقی برای افراد می تواند ایجاد کند، عوارض کوتاه مدت جراحی چاقی واقعا ناچیز و قابل چشم پوشی است.

۹٫ آیا عمل بای پس معده و اسلیو معده شامل بیمه میشود؟

در صورتی که فرد بی ام آی ۴۰ به بالا داشته باشه، بیمه با توجه به سقف پرداخت مقداری از مبلغ عمل رو به بیمار بعد از عمل پرداخت می کنه.

۱۰٫ آیا بعد از اینکه مورد عمل بای پس معده و اسلیو معده قرار گرفتیم می توانیم باردار شویم؟

بله بعد از یکسال از عمل اسلیو و بای پس معده می توانید بارداری بدون مشکل را تجربه کنید.

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7052082/

https://www.nature.com/articles/s41366-023-01332-2

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/sleeve-gastrectomy/about/pac-20385183

 

 

درد بعد از اسلیو معده چقدر است؟

آیا عمل اسلیو معده درد زیادی دارد؟ مقدمه عمل جراحی اسلیو معده به عنوان یکی... [برای خواندن ادامه روی دکمه زیر کلیک کنید.]

پاسخ به ۲۹ سوال در رابطه با بای پس معده!

عمل جراحی بای پس معده زیر ذره بین! در این مقاله جامع، به بررسی عمیق... [برای خواندن ادامه روی دکمه زیر کلیک کنید.]

آشالازی مری چیست و درمان های آن کدام اند؟

آشالازی مری: همه چیز درباره علت، علائم، تشخیص و درمان مقدمه آشالازی مری، یکی از... [برای خواندن ادامه روی دکمه زیر کلیک کنید.]

سوپ جو پرک با مرغ و قارچ: غذای مطلوب برای دوران نقاهت

غذای مطلوب برای دوران نقاهت پس از جراحی اسلیو و بایپس معده دوران نقاهت بعد... [برای خواندن ادامه روی دکمه زیر کلیک کنید.]

سوپ جو  پس از جراحی اسلیو و بایپس معده؛ بهترین انتخاب برای تسریع روند بهبود

سوپ جو بعد از اسلیو و بایپس معده مقدمه: در دو هفته اول پس از... [برای خواندن ادامه روی دکمه زیر کلیک کنید.]

2 دیدگاه

تجربیات واقعی از جراحی کوچک کردن معده یا اسلیو

جراحی کوچک کردن معده یا اسلیو گاسترکتومی جیست؟ افراد چه تغییراتی را تجربه می کنند؟... [برای خواندن ادامه روی دکمه زیر کلیک کنید.]

11 دیدگاه

اگر بعد از بای پس معده، پشیمان شویم، امکان بازگرداندن عمل وجود دارد؟

پشیمانی پس از جراحی بای پس معده مقدمه: در دنیای پرتلاطم امروزی، جایی که چالش‌های... [برای خواندن ادامه روی دکمه زیر کلیک کنید.]

10 دیدگاه

پاسخ به ۳۰ سوال در رابطه با رژیم بعد از اسلیو معده

مقدمه عمل اسلیومعده به عنوان یکی از روش‌های موثر در کاهش وزن و مدیریت بیماری‌های... [برای خواندن ادامه روی دکمه زیر کلیک کنید.]

1 دیدگاه

مشاوره تلفنی