اسلیو معده، عوارض، مزایا، نتایج

اسلیو معده چیست؟

اسلیومعده نوعی از روش های انجام جراحی چاقی است که غالبا از طریق لاپاروسکوپی ( جراحی کم تهاجم )  انجام می شود.با توجه به تشخیص پزشک متخصص جراحی چاقی ، بین ۶۰ تا ۸۰ درصد از حجم اضافی معده (که باعث پرخوری و اضافه وزن شده است ) از بدن خارج شده و این موضوع علاوه بر محدود کردن حجم معده ، با توجه به قسمتی از معده که طی این جراحی جدا می شود (فوندوس یا طاق معده ) باعث کاهش ترشح هورمون گرسنگی(گرلین) در فرد می شود ، که این دو عامل نهایتا باعث کاهش وزن قابل توجه در مدت کوتاهی از انجام جراحی اسلیو معده می شود. قسمتی از معده که طی این جراحی از بقیه ی آن جدا می شود، دیگر نقشی در فرآیند گوارش بدن ندارد.

جراحی اسلیو معده دائمی است و امکان برگرداندن آن به حالت قبل از عمل وجود ندارد. (بر خلاف بای پس معده ).یکی از سوالات متداول مراجعه کنندگان در رابطه با بازگشت مجدد وزن بعد از انجام این جراحی می باشد که  در پاسخ به این سوال می توان به این موضوع اشاره کرد که این کاهش وزن طبق مطالعات آماری ، در ۹۵% افرادی که مراقبت های بعد از عمل (منظور از این مراقبت ها ، تغییرات مثبت و سازنده ای می باشد که فرد در شیوه ی زندگی و تغذیه ی خود می دهد.)را به خوبی  انجام می دهند و به آن پایبند هستند ، بازگشت وزن اتفاق نمی افتد!

جراحی لاغری ( اسلیو و بایپس معده)

در مقابل افرادی که اغلب با این طرز فکر که “اگر می خواستم رژیم غذایی داشته باشم یا تغییری در سبک زندگی و تغذیه خودم ایجاد کنم که برای جراحی چاقی هزینه نمی کردم “ با اصرار به تغذیه غلط ، پرخوری و تکرار عادات نادرست ، بعد از ۲ الی ۳ سال بعد از جراحی اسلیو معده ، افزایش وزن مجدد خواهند داشت.همینطور که قبل آن ذکر شد ، این تغییرات برای افرادی که جراحی چاقی را به عنوان نقطه ی عطفی در زندگی خود می بینند تا بتوانند عادات جدید غذایی و سبک زندگی سالم را در پیش بگیرند “غیر قابل برگشت و کاهش وزن همیشگی “ خواهد بود.

برای مشاوره با ۰۹۱۲۷۹۰۶۹۲۸ تماس بگیرید.

جراحی اسلیو معده چگونه انجام می شود؟

ویدئوی کامل جراحی در آپارات را از اینجا مشاهده کنید.

اسلیو معده-دکتر کبیری زاده

 

 

 

 

مزایای جراحی اسلیو معده

خبر خوب در مورد جراحی اسلیو معده این است که دست آورد های بعد از جراحی فراتر از کاهش وزن است. از مهمترین مزایای جراحی اسلیو معده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

۱٫درمان دیابت نوع ۲

مطالعات گسترده ی محققان، این را نشان می دهد که جراحی چاقی منجر به بهبود و درمان دیابت نوع ۲ می شود. نتایج این مطالعات نشان می دهد که این روش برای بیماران چاق مبتلا به دیابت نوع ۲ بسیار موثر است. فردی که قبل از انجام اسلیو معده، برای کنترل دیابت و قند خون، از انسولین استفاده می کرده است، بعد از جراحی چاقی، به خاطر از بین رفتن مقاومت انسولینی، دیابت درمان یا با استفاده از قرص به جای انسولین کنترل می شود.

جراحی چاقی باعث درمان و بهبود دیابت

۲٫بهبود سلامت قلب و عروق

جراحی چاقی و کاهش وزن، خطر بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی و بیماری های قلبی با زمینه ی چاقی را کاهش می دهد. علاوه بر این، یک مطالعه گزارش داد که کاهش وزن ناشی از جراحی اسلیو معده می تواند به جلوگیری از خطرات مرگ مرتبط با سکته مغزی، فشار خون بالا و انفارکتوس میوکارد کمک کند. سطح فشار خون و کلسترول می تواند پس از جراحی به حالت طبیعی یا تقریباً نرمال برگردد. این موضوع می تواند تا حد زیادی خطرات تهدید کننده ی سلامت را کاهش دهد و باعث بهبود وضعیت سلامت فرد شود.

 

۳٫درمان افسردگی

بسیاری از افراد چاق به دلیل نارضایی از وضعیت فیزیکی خود اعتماد به نفس پایینی دارند. این موضوع باعث می شود، احساس افسردگی و نارضایتی کنند. علاوه بر آن، در افراد با اضافه وزن بالا، به دلیل محدودیت های حرکتی، ممکن است امکان شرکت در همه ی فعالیت های مورد علاقه ی خود را نداشته باشند. نهایتا این احساس نارضایتی و نبود اعتماد به نفس می تواند منجر به افسردگی و انزوای اجتماعی شود. کاهش این وزن اضافی می تواند سلامت عاطفی این بیماران را بهبود بخشد. نتایج نشان می دهد افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفتند، ۳۲٫۷ درصد کاهش افسردگی در زمان جراحی و ۱۶٫۵ درصد کاهش افسردگی ۶ تا ۱۲ ماه پس از جراحی داشتند.

بررسی جامع جراحی باریاتریک و نقش آن در مدیریت و درمان چاقی کلاس ۳

۴٫رفع آپنه انسدادی خواب

رسیدن به محدوده وزن طبیعی و حفظ آن در بسیاری از موارد به افراد مبتلا به آپنه خواب اجازه می دهد تا خواب با کیفیتی را برای خود و اطرافیانشان رقم بزنند. آپنه خواب یکی از عوارض چاقی است، که می تواند کیفیت زندگی فرد را کاهش دهد. در حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد بیماران تا یک سال پس از جراحی چاقی، خر و پف و آپنه ی خواب درمان می شود.

 

۵٫تسکین درد مفاصل

تحمل وزن زیاد به مفاصلی که وزن را تحمل می کنند فشار زیادی وارد می کند و اغلب باعث درد های مزمن و آسیب مفاصل می شود. کاهش وزن قابل توجه و پایدار که پس از جراحی اسلیو معده رخ می دهد، فشار ناشی از وزن بالای فرد را روی مفاصل کاهش می دهد. کاهش وزن قابل توجه بعد از اسلیو معده، اغلب به افراد اجازه می دهد تا دور از محدودیت های حرکتی و دردهای مفاصل و داروهای مسکن، از تحرک بیشتر لذت ببرند.

  1. جراحی اسلیو معده می تواند باروری را بهبود بخشد.

مطالعات روی افرادی که تحت جراحی چاقی قرار گرفتند، نشان داده است، که خطر سقط جنین پس از جراحی چاقی کاهش می یابد و کاهش وزن قابل توجه می تواند چرخه قاعدگی را در زنانی که تخمک گذاری نامنظم دارند یا به دلایلی متوقف شده است را بهبود بخشد.

 

  1. جراحی چاقی سایر بیماری های جدی که چاقی زمینه ساز آن ها است را کاهش می دهد.

جراحی کاهش وزن همچنین می تواند سندرم متابولیک، عوارض مربوط به بارداری، تخمدان پلی کیستیک، کبد چرب، فشار خون بالا، کلسترول و تری گلیسیرید بالا، بیماری های مربوط به کیسه صفرا و موارد دیگر را تسکین دهد.

 

  1. بدون رژیم سخت و ورزش های سنگین، کمر باریکی داشته باشید.

اسلیو گاسترکتومی یک جراحی محدود کننده حجم معده است. با انجام جراحی اسلیو معده، میزان غذای دریافتی شما بسیار کاهش می یابد و دیگر نمی توانید مانند گذشته پرخوری کنید. در واقع، پس از خوردن مقدار کمی غذا، احساس سیری خواهید کرد و احساس گرسنگی نخواهید کرد. این روش درمان چاقی نه تنها اندازه معده شما را کاهش می دهد، بلکه هورمون های اشتها به نام گرلین و گلوتاتیون را نیز متعادل می کند و در نتیجه میل به غذا را کاهش می دهد و باعث کنترل قند خون می شود.

کاهش وزن زیاد ( ۲۰ کیلوگرم ، ۳۰ کیلوگرم ، ۴۰ کیلوگرم و بالاتر) به پافشاری، انگیزه، روحیه، اراده ی فولادین و از همه مهم تر زمان زیادی احتیاج دارد. چاقی به عنوان عامل تهدید کننده ی سلامت افراد می بایست هرچه سریعتر درمان شود. برای افرادی که بارها رژیم و ورزش را امتحان کرده اند و با شکست مواجه شده اند اسلیو معده می تواند راه حل مناسبی باشد.

اسلیو و بایپس معده، درمان های قطعی چاقی!

  1. عدم ایجاد اختلال درعملکرد سیستم گوارش پس از اسلیومعده.

پس از عمل، معده موز مانند شما به عملکرد و انجام وظایف عادی خود ادامه می دهد. بیمار در خوردن یا هضم انواع غذا مشکلی ندارد، زیرا باعث تغییر در سیستم گوارشی و عملکرد جذب روده ای بیماران نمی شود. این عمل، در اصل، تنها حجم غذای مصرفی را محدود می کند.

علاوه بر این، چون نیازی به بای پس روده نیست، روده در طول جراحی اسلیو معده دست نخورده باقی می ماند. پس خبری از اختلال جذب مواد غذایی نیست.

  1. بهبودی سریع و نقاهت کوتاه مدت.

روند بهبودی پس از جراحی اسلیو معده سریع است. جراحی اسلیو معده به صورت کم تهاجم و از طریق لاپاروسکوپی انجام می شود. بنابراین با توجه به برش های بسیار کوچک، و باز نشدن شکم فرد، نقاهت کوتاه و درد بسیار محدود را تجربه خواهید کرد. شما باید یک شب در بیمارستان بمانید. اما نگران نباشید زیرا روند بهبودی بسیار سریع است. اگرچه بیماران می توانند کارهای روزانه خود را انجام دهند، اما ممکن است گهگاه درد را تجربه کنند، اما با استفاده از برخی مسکن ها، درد به سرعت از بین می رود. این وضعیت در نهایت طی چند روز(۳ روز) از بین می رود. پس از حدود یک ماه، بیمار به طور کلی می تواند غذای جامد را در وعده های کوچک بخورد.

 

  1. تغییر قابل توجه در کیفیت زندگی و وضعیت روحی افراد.

اسلیو گاسترکتومی به بیماران کمک می کند وزن خود را کاهش دهند و بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی خود تجربه کنند. بر اساس آمار دریافتی، پس از جراحی اسلیو معده، بیماران با کاهش شدید اضطراب و افسردگی مواجه شدند و تعداد افراد بیکار و تنها به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

برای مشاوره با ۰۹۱۲۷۹۰۶۹۲۸ تماس بگیرید.

عوارض اسلیو معده

عمل جراحی اسلیو معده (Sleeve Gastrectomy) یک روش جراحی چاقی است که در آن بخشی از معده حدود ۲/۳ جدا می شود و تبدیل به مقدار استاندارد که کارایی لازم برای زندگی را دارد تبدیل می‌شود. هیچ کدام از عملکرد های معده بعد از انجام این عمل، معیوب نمی شود، اما افراد ممکن است در نتیجه ی این عمل جراحی این عوارض را به صورت کوتاه مدت تجربه کنند که به طور خلاصه در زیر توضیح داده می‌شوند:

مراقبت های بعد از جراحی چاقی-برنامه غذایی و نکات ضروری

۱٫ استفراغ و حالت تهوع بعد از اسلیو معده :

بعد از اسلیو معده، حجم معده کاهش یافته است، بنابراین ظرفیت جا گرفتن غذا در معده کمتر شده است. اگر بعد از عمل جراحی مقادیر غذا یا مایعات یا سرعت مصرف آن ها، بیش از ظرفیت و گنجایش معده باشد، ممکن است این مواد غذایی به سرعت از معده عبور کنند و در نتیجه ی این نا پرهیزی شما احساس حالت تهوع داشته باشید یا این که در مواردی بالا بیاورید. برای پیشگیری از این حالت دکتر کبیری زاده به مراجعین خود توصیه می کند که بعد از طی کردن دوران مراقبت تغذیه ای ۵ هفته ای بعد از عمل، برآورد صحیحی از حجم معده ی خود داشته باشند و بیشتر از ظرفیت معده ی خودشان مصرف نکنند.

علل استفراغ و حالت تهوع چیست؟

به عنوان مثال، فرض کنید شما پس از عمل جراحی اسلیو معده قصد دارید مقدار زیادی آب را به یکباره بنوشید. زیرا حجم آب بیشتر از ظرفیت معده است، ممکن است معده شما نتواند آب را به طور کامل نگه دارد و به سرعت آن را به روده بفرستد. این تخلیه سریع غذا به روده، موجب ایجاد احساس استفراغ و حالت تهوع می‌شود و شما ممکن است بخواهید آب را استفراغ کنید.

حالت تهوع بعد از اسلیو معده تا کی ادامه دارد؟

معمولا این اتفاق بعد از اینکه فرد از اندازه ی معده ی جدید خود آگاهی پیدا کرد، متوقف می شود. بنابراین پس از عمل جراحی اسلیو معده، مهم است که به آرامی و با توجه به ظرفیت معده خود، مواد غذایی و مایعات را مصرف کنید تا از ایجاد استفراغ جلوگیری کنید.

۲٫ضعف و بی‌حالی پس از عمل اسلیو معده

ضعف و بی‌حالی پس از عمل اسلیو معده معمولا به عوامل مختلفی مرتبط با تغذیه غیر اصولی و عدم توجه به ارزش مواد غذایی ارتباط دارد. این موارد شامل استفاده از مواد غذایی با ارزش غذایی پایین و عدم توجه به تغذیه اصولی و تامین ویتامین ها و مواد غذایی مورد نیاز بدن است. اگر طبق تجویز دکتر کبیری زاده عمل کنید، مکمل های ویتامینی و مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را را جدی بگیرید کیفیت پوست، مو سطح انرژی و روحیه بالا را تجربه خواهید کرد.

تغذیه هوشمندانه بعد از عمل چاقی (اسلیو و بای پس معده)

مثال:

فرض کنید شما پس از عمل جراحی اسلیو معده، به جای توجه به تنوع غذایی و مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی بالا، مواد غذایی با ارزش غذایی پایین مانند شیرینی جات، هله هوله، و غذاهای با کالری بالا و ارزش غذایی پایین را مصرف می کنید، در این حالت، بدن شما به نیازهای غذایی خود که شامل مواد مغذی اساسی مثل پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی نمی‌تواند پاسخ دهد. ناکافی بودن این مواد مغذی می‌تواند منجر به کاهش انرژی، ضعف، بی‌حالی و کاهش عملکرد سیستم ایمنی شما شود.
چطور از ضعف و بی حالی بعد از عمل چاقی پیشگیری کنم؟
برای حفظ سلامتی پس از عمل بایپس یا اسلیو معده، مهم است تا به توجه به ارزش مواد غذایی و تغذیه اصولی تمرکز کنید. مصرف مواد غذایی با ارزش غذایی بالا مانند میوه‌ها، سبزیجات، منابع پروتئینی سالم مانند ماهی، مرغ، میوه‌های خشک، و محصولات لبنی به همراه استفاده از مکمل‌های ویتامینی و مواد معدنی، کمک می‌کند تا به نیازهای غذایی بدنتان پاسخ دهید و از بروز ضعف و بی‌حالی جلوگیری کنید.

عوارض و خطرات اسلیو معده! از شایعه تا واقعیت.

۳٫ لاغر شدن بیش از حد بعد از اسلیو معده

یکی از نگرانی های افراد، قبل از اینکه برای انجام اسلیو معده تصمیم بگیریند، نگرانی از کاهش وزن بیش از حد و سوء تغذیه است. اسلیو و بای پس معده به عنوان راهکارهایی برای کاهش وزن در افراد مبتلا به چاقی کنترل نشده، مورد استفاده جراحان قرار می گیرند. هدف از این عمل، کاهش وزن قابل توجه است. در نتیجه ی این عمل در یک دوره ۱۸ ماهه افراد کاهش وزن خواهند داشت که از سرعت بالا در ماه های اول بعد از عمل به سرعت کم و متعادل در ماه های بعدی می رسد. در صورتی که فرد به وزن ایده آل خودش نزدیک شود، با بالا بردن کالری مصرفی ( به صورت خوراکی یا نوشیدنی ) می تواند روند کاهش وزن خود را متوقف کند. به عبارت دیگر با تنظیم مصرف کالری فرد می تواند برای استپ وزنی برنامه ریزی داشته باشد.

۴٫ سنگ کیسه صفرا:

در نتیجه ی عمل جراحی چاقی و کاهش وزن، درصدی از افراد ممکن است دچار سنگ صفرا بشوند. این سنگ ها که غالبا از جنس کلسترول هستند در اثر کاهش وزن می توانند ایجاد بشوند و دکتر کبیری زاده بعد از عمل برای بیماران خود، در جهت پیشگیری از این عارضه، قرص اولسوفار را تجویز می کند.

۵٫ ترش کردن و بالا بودن اسید معده

بعد از اینکه تحت عمل اسلیو معده قرار گرفتید، ممکن است معده ی جدید شما، تا مدت کوتاهیی بعد از عمل، مطابق گذشته اسید ترشح داشته باشد (متناسب با اندازه ی معده ی قبلی ) به همین دلیل دکتر کبیری زاده متخصص جراحی چاقی و لاپاروسکوپی پیشرفته برای بتنظیم اسید معده، پنتوپرازول و اوزونیوم ۴۰ را تجویز می کند.

ریفلاکس، ترش کردن، علل، درمان

پس از اسلیو معده، رعایت یک رژیم غذایی سالم و تناسب اندام می‌تواند به شما مزایای زیر را به ارمغان بیاورد:

۱٫ کاهش وزن: عمل اسلیو معده به شما کمک می‌کند تا وزن خود را به طور مداوم و کنترل شده کاهش دهید. با کاهش حجم معده و محدود کردن میزان مواد غذایی مصرفی، می‌توانید به سرعت وزن خود را کاهش دهید.۲٫ کنترل قند خون: با کاهش مصرف کالری و کنترل قند خون، اسلیو معده می‌تواند به کنترل دیابت و بهبود حساسیت به انسولین کمک کند.
۳٫ بهبود سلامت قلب: با از بین بردن چربیهای اضافی و کاهش وزن، ریسک بروز بیماری‌های قلبی و عروقی مانند فشار خون بالا، بیماری عروق کرونری و سکته قلبی کاهش می‌یابد.
۴٫ بهبود تناسب اندام و شکل بدن: با کاهش وزن و تمرین منظم، می‌توانید تناسب اندام خود را بهبود بخشیده و به شکل بدن مطلوبتان نزدیک شوید.
۵٫ بهبود روحیه و روانی: لاغر شدن و بهبود تناسب اندام می‌تواند بهبود روحیه و افزایش اعتماد به نفس را به همراه داشته باشد.

مراقبت های بعد از جراحی چاقی-برنامه غذایی و نکات ضروری

همچنین، موارد دیگری مانند بهبود کیفیت خواب، کاهش ریسک بروز بیماری‌های مرتبط با چاقی، بهبود عملکرد مفاصل و افزایش طول عمر می‌توانند از مزایای دیگری باشند.

به طور کلی اعمال جراحی چاقی یک روش قطعی درمان چاقی است، امات لازم است برای تصمیم گیری قاطعانه اطلاعات خود را از نتایج آن افزایش دهید.

منابع:

e.Medpedia | springermedizin.de

Sleeve gastrectomy – Österreichische Gesellschaft für Adipositas- und Metabolische Chirurgie – (adipositaschirurgie-ges.at)

 

9 دیدگاه برای “اسلیو معده، عوارض، مزایا، نتایج

  1. رضا حیدری گفته:

    با عرض سلام خدمت شما چند تا سوال داشتم یک من از مشهد به شما پیام میدم میخواستم بدونم فقط آقای دکتر فقط تهران هستن ۲ هزینه کامل چقدر هست وقبل از عمل چه کارهای باید انجام بدیم۳بعد از عمل چند روز بعد میتونیم به فعالیت خود ادامه بدم ممنون از لطف شما

    • آقای آگاه گفته:

      سلام و وقت بخیر، بله تهران هستیم ولی برای اون دسته از عزیزان که از شهر هایی جز تهران، قصد انجام جراحی چاقی رو دارند، ویزیت و مشاوره به صورت غیر حضوری انجام میشه، و آزمایش چکاپ کامل، آندوسکوپی فوقانی، سونوگرافی شکم و لگن و مشاوره قلب، قبل از عمل تجویز میشه براتون، توی شهر خودتون انجام میدین، و نتایجش رو برای ما ارسال می کنید، نوبت عمل براتون رزرو می کنیم و روز عمل جراحی تهران تشریف میارید و عملتون انجام میشه، ۲۴ ساعت بیمارستان بستری هستین، بهتره که حداقل ۴ روز تا یک هفته تهران تشریف داشته باشین و بعد از ویزیت اولیه بعد از عمل ، به شهر خودتون برگردین و بعد از اون تا یکماه کاملا با مشاور و دکتر کبیری زاده در گروه واتس آپ، در ارتباط هستین و ۵ هفته ی اول بعد از عمل جراحی چاقی را کاملا تحت نظر و در ارتباط هستیم. برای شروع روند غیر حضوری ویزیت و مشاوره قبل از اعمال جراحی و اسلیو معده با ۰۹۱۲۷۹۰۶۹۲۸ تماس بگیرید یا در واتس اپ قد و وزن خودتون رو ارسال کنید.

  2. اشتراک‌ها: افسردگی و جراحی چاقی - دکتر یاسر کبیری زاده

  3. اشتراک‌ها: آمبولی ریه بعد از جراحی - دکتر یاسر کبیری زاده

  4. اشتراک‌ها: بررسی امکان افزایش وزن مجدد بعد از اسلیو معده! - دکتر یاسر کبیری زاده

  5. اشتراک‌ها: شل شدگی و افتادگی پوست - دکتر یاسر کبیری زاده

  6. اشتراک‌ها: اسلیو بهتر است یا بایپس معده؟ بهترین جراح چاقی ایران دکتر یاسر کبیری زاده

  7. اشتراک‌ها: بوتاکس معده - دکتر یاسر کبیری زاده

  8. اشتراک‌ها: بالون معده - دکتر یاسر کبیری زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی