تاثیر جراحی چاقی بر مرگ زودرس!

در این مقاله ، تحقیقات انجام شده روی ۲۲۰۰۰ بیمار که در بیمارستان یوتا (نیویورک) تحت عمل چاقی قرار گرفته اند انجام شده است و خبرگزاری CNN چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱، نتیجه ی این تحقیقات را منتشر کرد که در این مطلب آن را با شما به اشتراک  می گذاریم.

این گزارش کامل، به زبان اینگلیسی در وبسایت CNN منتشر شده است . لینک مطلب

مطالعات انجام شده در بیمارستان و دانشگاه یوتا

بر اساس یک مطالعه جدید ۴۰ ساله روی نزدیک به ۲۲۰۰۰ نفر که در بیمارستان یوتا (آمریکا) جراحی چاقی انجام داده اند، جراحی کاهش وزن خطر مرگ زودرس را کاهش می دهد. همانطور که می دانید مرگ زودرس به ویژه در اثر بیماری های مرتبط با چاقی مانند سرطان، دیابت و بیماری های قلبی نرخ بالایی دارد.

این مطالعه نشان داد، در مقایسه با افرادی که وزن مشابهی داشتند، افرادی که تحت یکی از چهار نوع جراحی کاهش وزن قرار گرفتند، ۱۶ درصد کمتر در معرض خطر مرگ به هر دلیلی بودند. کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های ناشی از چاقی، مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت، حتی چشمگیرتر بود.
تد آدامز، سرپرست تیم تحقیق، استادیار تغذیه و فیزیولوژی یکپارچه در دانشکده پزشکی دانشگاه یوتا، می گوید: «طبق مطالعات و ثبت اطلاعات مربوط به ۲۲۰۰۰ از موارد که مورد جراحی چاقی قرار گرفته اند، مرگ های ناشی از بیماری های قلبی عروقی ۲۹ درصد کاهش یافت در حالی که مرگ و میر ناشی از سرطان های مختلف تا ۴۳ درصد کاهش یافت که به نسبت بسیار چشمگیر است.
او گفت: «همچنین درصد کاهش بسیار زیادی – کاهش ۷۲ درصدی – در مرگ و میر ناشی از دیابت در افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند در مقایسه با افرادی که این کار را انجام نداده بودند، وجود داشت.

دکتر ادواردو گرونوالد، استاد دانشگاه علوم پزشکی یوتا، گفت این مطالعه که چهارشنبه در مجله چاقی منتشر شد، یافته های مشابه تحقیقات قبلی، از جمله یک مطالعه ۱۰ ساله در سوئد را که کاهش قابل توجهی در مرگ های زودرس نشان داد، تقویت می کند.
مطالعه سوئدی همچنین نشان داد که تعداد قابل توجهی از افراد هم در دو سال و هم ۱۰ سال پس از جراحی در حال بهبودی از دیابت بودند.
گرونوالد، نویسنده راهنمای جدید انجمن گوارش آمریکا در مورد درمان چاقی، گفت: «این تحقیق جدید از یوتا شواهد بیشتری نشان می‌دهد افرادی که تحت این روش‌ها قرار می‌گیرند، نتایج بلندمدت مثبت و مفیدی دارند.
جراحی چاقی - CNN

چرا عمل چاقی باعث کاهش وزن می شود؟

نکته کلیدی برای بیماران این است که بدانند ایجاد تغییر رژیم غذایی پس از عمل چاقی , و کاهش وزن در نتیجه ی آن بسیار آسان‌تر می‌شود».
علت آسانتر بودن کاهش وزن بعد از عمل چاقی به دلیل تغییراتی است که طی این اعمال جراحی در سیستم گوارش فرد ایجاد می شود.
برای مثال طی جراحی اسلیو معده، با کاهش حجم معده و کاهش سطح هومون گرلین ( هورمون گرسنگی) فرد ناخواسته دور از وسوسه های غذایی و فکری کاهش وزن را تجربه می کند.
این تغییر در افرادی که تحت عمل بای پس معده قرار می گیرند ساز و کار متفاوتی دارد و افراد بعد از عمل علاوه بر کاهش اشتها و حجم معده، سطح جذب پایین تری از مواد غذایی مصرف شده تجربه می کنند. همین عامل باعث می شود که بای پس معده قدرت بیشتری برای کاهش وزن افراد داشته باشد.

ورزش، رژیم یا جراحی چاقی کدام برای من مناسب است ؟

ما وقتی مراجعه کنندگانی با بی ام آی بالا داریم، به آن ها می گوییم که شما کاندید هر روشی که بتواند شما را به وزن سالم و ایده آل برساند هستید. این روش ها می توانند شامل روش های جراحی یا غیر جراحی برای درمان چاقی باشند. اما اگر احساس می کنید که با توجه به عمر و زمان محدود زندگی ،کیفیت و سلامت زندگی شما تحت تاثیرات مخرب چاقی است، برای تصمیم گیری برای راحت شدن از شر چاقی عجله کنید. این کار را قبل از این که پزشکان متخصص قلب و ریه یا ارتوپد و … به شما توصیه کنند انجام دهید. “در واقع شما کاندیدای همه چیز هستید – دارو، رژیم غذایی، ورزش و جراحی.” و بسیاری از مراجعه کنندگان به ما می گویند، “در مورد جراحی با من صحبت نکن. عمل چاقی را به عنوان راه حل انتخاب نمی کنم یا نگرانی هایی از انجام آن دارم.” در بسیاری مواردمورد مطالعه، وقتی از آن ها پرسیده می شد که علت اینکه با وجود مشکلات فراوان ناشی از چاقی، جراحی چاقی را به عنوان یک راهکار قطعی انتخاب نمی کنند چیست؟ در پاسخ از نگرانی از نظرات اطرافیان وآشنایان راجع به اینکه چرا از رژیم و ورزش برای کاهش وزن استفاده نکرده اند و برچسب تنبل و انجام انتخاب ناعاقلانه هراس دارند. در واقع نگرانی افراد از قضاوت شدن توسط اطرافیان است. ”

در پاسخ به این نگرانی باید این سوال پرسیده شود، که آیا اطرافیان راه حل امکان پذیر و قطعی دیگری برای کاهش وزن قطعی سراغ دارند؟ آیا در مشکلات و ناراحتی های ناشی از چاقی با شما شریک می شوند؟

“ما افرادی را که بیماری قلبی دارند و این ناشی از مشکل چاقی آن هاست را نباید قضاوت کنیم. چاقی یک عارضه ی جدی است که به مسائل مختلفی که مهمترین آن ها ژنتیک و سبک زندگی فرد است بستگی دارد. چاقی هم یک بیماری است، با این حال افراد ممکن است، به خاطر این موضوع مورد قضاوت و سرزنش اطرافیان قرار بگیرند که می تواند موجبات گوشه گیری، از بین رفتن اعتماد به نفس و مشکلات روحی و افسردگی را فراهم کند.

آدامز (محقق و هیئت علمی دانشگاه یوتا) اضافه کرد: “در مطالعاتی که روی ۲۲۰۰۰ مورد از افراد انجام شد، مرگ و میر زودرس در زنان ۱۴ درصد و برای مردان ۲۱ درصد، بعد از اینکه مورد جراحی چاقی قرار گرفتند کاهش یافته است.” وی گفت: علاوه بر این، مرگ و میر ناشی از علل مرتبط مانند حمله قلبی، سرطان و دیابت برای زنان ۲۴ درصد و برای مردانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، ۲۲ درصد کمتر از افرادی است که تحت عمل جراحی قرار نگرفته اند.

انواع جراحی چاقی

بیماری چاقی و درمان ها

چهار نوع جراحی انجام شده بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۲۰۱۸ در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت: بای پس معده، باندینگ معده، اسلیو معده و سوئیچ دوازدهه.

بای پس معده که در اواخر دهه ۱۹۶۰ ایجاد شد، یک کیسه کوچک در نزدیکی بالای معده ایجاد می کند. بخشی از روده باریک دور زده می شود ( از مسیر جذب خارج می شود) و به اصطلاح بای پس می شود و انتهای معده به آن نقطه متصل می شود.

در باند معده، یک باند الاستیک که می تواند سفت یا شل شود، در اطراف قسمت بالایی معده قرار می گیرد، بنابراین حجم غذای ورودی به حفره معده را محدود می کند. آدامز گفت، از آنجایی که باندینگ معده در ایجاد کاهش وزن طولانی مدت چندان موفق نیست، این روش «امروزه چندان رایج نیست».
او گفت: “اسلیو معده روشی است که در آن اساساً حدود دو سوم معده به روش لاپاراسکوپی برداشته می شود.” “زمان کمتری برای انجام عمل نیاز دارد، و همین موضوع باعث می شود تا برای افراد با شرایط سلامت ویژه و آسیب پذیر قابل انجام باشد. امروزه اسلیو معده یک گزینه بسیار محبوب و تاثیرگذار شده است.”

آدامز اضافه کرد که سوئیچ دوازدهه (دئودنال سوئیچ) معمولاً برای بیمارانی که بی ام آی بسیار بالایی دارند در نظر گرفته می شود. این یک روش پیچیده است که گاسترکتومی اسلیو را با بای پس روده ترکیب می کند و برای دیابت نوع ۲ موثر است.

 

1 دیدگاه برای “تاثیر جراحی چاقی بر مرگ زودرس!

  1. اشتراک‌ها: خطر مرگ بعد جراحی چاقی چقدر است؟ - دکتر یاسر کبیری زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی